23 Kasım 2015 Pazartesi

Hattat Seyyid Kasım Gubari,Amedi

Diyarbakır'dan İstanbul'a gelmiş, Şerif Abdullah Efendi'den sülüs ve nesih yazıyı meşk etmiştir. Şeyh Hamdullah Efendi'nin damadı Şükrullah Halife'den yazı öğrenen İstanbullu Şerif Abdullah Efendi'den sülüs ve nesih meşk etmiştir.Seyyid Kasım Gubâri, dört âyet ve on beş kelimeden oluşan İhlâs Sûresini bir prinç tanesi üzerine yazma mahareti gösterdiği için "Gubâri" lakabını almıştır. Medrese eğitimi gören Kasım Efendi, Süleymaniye Müderrisi iken Cemaziyelahir 1027/Haziran 1618'de Nakibüleşraf olmuştur. Bu göreve getirilişi dolayısıyla şâir Hâşimi şu tarihi düşürmüştür:"Kâsım efendi şimdi nakib oldu izzetle, 1027"Bu görevinden sonra Mekke ve İstanbul payelerini elde etti. Cemâziyelahir 1034/Mart 1625 tarihinde vefat etti. Kabri Eyüp Sultan Türbesi haziresindedir. Kendisinin âlim ve tatlı bir zat olduğu nakledilmiştir. Sultan I. Ahmed'in yaptırdığı Sultanahmed Camii'nin celî sülüs yazıları kendisinindir. Tabii bu camiinin, sıva üzerinde bulunan yazıları 1976-1988 restorasyonunda yenilenmiş ve bir çoğu yeniden yazdırılmıştır. Bu sebeple, Kasım Gubâri yazıları olarak sadece, mermer üzerine hakkedilmiş celî sülüs hatlar kalmıştır. Sultan I. Ahmet döneminde yaşamış önemli bir hattattır. Diyarbakır’da doğmuştur. Maalesef birçok Osmanlı Hattatında olduğu gibi doğum tarihi bilinmez. Şerif Abdullah ismindeki bir hattattan sülüs ve nesih meşk etmiştir. Kendisi de medresede hocalık etmiştir. Küçük bir pirinç tanesi üstüne İhlas Suresi’ni yazdığı için kendinse Gubari denmiştir. Sultanahmet Camisi’nin celi sülüs yazıları Kasım Gubari tarafından yazılmıştır. Bu yazılar Osmanlı celi sülüs ekolünün gelişmesinde önemli bir eserlerdir. Bu caminin mermere mahkuk celi sülüs yazıları Osmanlı’da, Selçuklu tesiri altında yazılan son celi sülüs örnekler olarak kabul edilir. Hattat Kasım Gubari’nin Sultanahmet Camisi kitabesi dikkatle incelendiğinde, harflerde Osmanlı’nın başlangıcına göre epeyce mesafe alındığı görülür. Zaten bu yazının, Selçuklu celisi’ne benzeyen tek yönü dik harflerin yan yana dizilmiş olmasıdır. Seyyit Kasım Gubari 1625 yılında vefat etmiştir.(Müstakimzâde, 285; Ayvansarâyi, 19; Sicill-i Osmani, IV/48; Rado, 93.)Kaynak: Dr. Süleyman Berk, Eyüplü Hattatlar, Eyüp Sultan Belediyesi Yayınları.










Hiç yorum yok:

Yorum Gönder