12 Aralık 2015 Cumartesi

Hattat Hacı Mahmud Yazıcı,Arapkiri,Arapgiri

Hattat Elhac Mahmud Yazıcı,Mustafa beyin oğludur.H.1298 yılında Arapgir'de doğdu(Nüfusa tam olarak kaydedilmediğinden daha yaşlı olduğunu söylermiş).15 yaşında iken annesiyle beraber hacca gitti.İbtidai ve rüşdi tahsilini bitirdikten sonra arapgir tahrirat kalemine girdi.İlaveten rüşdi mektebinin yazı ve osmanlı lisanı muallimliğini ifa etti.Beş sene sonra idare meclisi baş katipliğine,3 sene sonra nüfus memurluğuna tayin olundu.Devamıyla nahiye müdürlüklerinde ve Elaziz vilayeti muallim mektebi el işleri muallimliğinde bulundu.Güzel yazılar yazdı ve talebeye yazı talim etti.

O esnada anadoluya geçen Şeyh Sunusi,yazılarını görüp beğenmiş,hükümete müracaatla yanına almıştır.Bir müddet beraber olduktan sonra ayrılmışlardır.

İstanbul'a gelip bir yazıhane açtı.Sülüs,nesh,celi,rika yazılar yazdı.Arapgir'e dönüşünde açılan orta mekteb resim muallimliğine tayin ve 23.kanunievvel.1944 yılında kendi arzusuyla tekaüd edildi.

Terceme-i halini yazan Münir Gedikoğlu şöyle diyor "Bu derbeder sanatkar bundan sonra çalışmalarına ancak 2 sene kadar devam etti.Mürekkebinden kalemine kadar bütü malzemelerini kendi tarafından hazırlanan bu kalender sanatkar,bir çok Kuran ve bir çok levha yazmıştır.2 şubat 1944 yılında Arapgir'de vefat etti.

Klişeleri Tıbbiye talebelerinden Arapgir'li Vahdet Efendi tarafından tevdi olunan muhtelif yazısı derc olundu.

İbnülemin Mahmud Kemal-SON HATTATLAR

2016 senesinde Tevfik Bildik Beyefendi,hattatla ilgili aşağıdaki bilgileri ve evlerinde bulunan hattatın bir hattının fotoğrafını göndermiştir;

Merhaba Mustafa Bey,

Biz Harput'luyuz. Harput, Hacı Mahmud Yazıcı Efendi'nin memleketi Arabgir'e yakındır. Bu levha, dededen kalma bir fotograf. 90 senedir evimizin duvarında asılıdır. Fotografın boyutları 23.5x18 cm. dir.

Ya'nın med işareti içinde besmele ve Fatiha hurde olarak yazılıdır.
Ya'nın noktalarında Ayet'el Kürsi yazılıdır.
Nun'un noktasında 2. ayet yani "vel kur'anil hakim" yazılıdır.
Yasin lafzının içerisinde ise surenin tamamı yazılmıştır.

Ketebe "Hacı Mahmud bin Mustafa"
Tarih 1315-1316. Yani 1898 miladi eder. 

İbnülemin der ki : "1298'de yani 1882'de doğdu. Nüfusa tam olarak kayd edilmediğinden daha yaşlı olduğunu söylermiş."

Bu doğum tarihine göre bu levhayı 16 yaşında yazmış oluyor ki bu zayıf bir ihtimaldir. Demek ki daha yaşlı olduğunu söylemesi doğru imiş. Herhalde nüfusdaki yaşından bir 8-10 yaş daha yaşlıdır. İnşallah birgün yolum düşerse mezarını da soruştururum. 

Selamlar.


Hattatın 2015 senesinde dubai'de bir gubari hattını gördüm hicri 1361 tarihli ve güzel bir hattı,daha sonra 1274 tarihli bir hattını gördüm en son gördüğüm hattı 2014 senesinde bir müzayede şirketindeydi.Hakkında şimdilik malumat bulamadım.Gariptir,İbnülemin'in kitabına fotoğrafını koyduğu gubari hat benim Dubai'de gördüğüm levhadır.Mustafa ÜZEL

2017 senesinde hattatın ailesinden Oğuzhan Adalı Beyefendi temasa geçerek,şu mesajı gönderdi ;"Bahsi geçen hattat Anneannemin Annesi olan Semiha DEMİREL (Abbasi) hanımefendinin amcasıdır.Detaylı bilgileri benim e-mail adresime gönderebilirmisiniz?",Böyle değerli bir hattatın yakınını tanımak beni onurlandırdı.Mustafa ÜZEL

Sağolsun Oğuzhan Adalı Bey,Atasının ruhunu şaad ederek hattata ait 1363 tarihli gubari bir hattının fotoğrafını gönderdi.Teşekkür ederim.Mustafa ÜZEL












8 yorum:

  1. Merhabalar.Resmini ve Hakkında bilgilerini paylaştığınız kişi Benim Anneannemin Annesi olan Semiha Demirel(Abbasi)'in Amcasıdır.Sayın Mustafa Uzel Bu bilgileri daha detaylı bir şekilde benim e-posta adresime yaza bilir misiniz. E-posta adresim:ouzhanadali@gmail.com

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eksik kalan bilgileri girerek güncelledim,teşekkür ederim.

      Sil
  2. Bu bilgileri Paylaştığınız için teşekkür ederim.Benimde elimde Hattatın güzel bir hattı bulunmaktadır.Hattat ile ilgili daha fazla bilgi için Tevfik Bildik'e veya bilgisi olan birine nasıl ulaşabilirim?Yardımcı olursanız teşekkür ederim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öncelikle yüksek çözünürlük fotoğrafını e-mail adresime gönderirseniz sevinirim.Hattı satmak mı istiyorsunuz?

      Sil
  3. Hayır Hattı satmıyorum aile yadigarı satılmaz.Ben Hattatın ailesi hakkında bilgi edinmek istiyorum.Elimizdeki hattı Semiha ninem evlenince hattat olan amcası getirmistir.Hattı E posta adresinize gönderdim.

    YanıtlaSil
  4. satılmaz.Ben Hattatın ailesi hakkında bilgi edinmek istiyorum.Elimizdeki hattı Semiha ninem evlenince hattat olan amcası getirmistir.Hattı E posta adresinize gönderdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Satmak istememenize sevindim,şu an itibarıyla Hacı Mahmud Efendi ile ilgili elimdeki tüm bilgiler bunlar,fazlasını temin edersem ekleyeceğim size de bildiririm.Fotoğrafı sizin adınızla ekleyeceğim.Selamlar

      Sil